כתבת אופנה / עמנואל לאנג

זה לא חדש, הקולנוע מכתיב את האופנה והאופנה מעצבת את הקולנוע. כולנו הסתובבנו עם חליפות טריינינג בצבע צהוב ניאון אחרי "קיל ביל" ועשינו קארה אחרי "אמלי", אבל מתי התחיל הקשר בין הקולנוע לעולם האופנה ומה זה בעצם פאשן פילם?

הז׳אנר של סרטי האופנה צמח בעשור האחרון ומהווה קרקע פורייה ליוצרים ממגוון תחומים; בפסטיבל סרטי הסטודנטים השנה יוקדש יום שלם לז'אנר הזה. רבים טועים לחשוב שהגדרת הז‘אנר קשורה בעיקר לתוכן היצירה, כז'אנר המחייב עלילה העוסקת בתעשיית האופנה, כדוגמת "השטן לובשת פרדה". למעשה, סרט אופנה יכול להיות ניסיוני, מסחרי, עלילתי, מוזיקלי ואפילו תיעודי.

אייל דה לאו, האוצר והעורך של יום האופנה בפסטיבל, מסביר כי קשה להגדיר בבירור מהם חוקי הז'אנר, כמו גם איך ומי יכול להגדיר יצירה קולנועית כ"סרט אופנה". אייל טוען כי על אף שגבולות הז‘אנר אינם בהירים, דבר אחד ברור: האופנה, הסטיילינג והפריטים המוצגים על המסך – הם אלו שמניעים את העלילה והם הדמות המרכזית שהופכת את היצירה ל"סרט אופנה".

את המונח "Fashion Film" טבע צלם האופנה הבריטי ניק נייט (Nick Knight), שייסד בשנת 2000 את האתר "Show Studio", כדי להתאים את תקשורת האופנה לדור האינטרנט. היום משמש האתר כאחת הפלטפורמות המרכזיות להצגת סרטי אופנה.

אמנות הקולנוע ייחודית בכך שהיא משלבת בתוכה אמנויות רבות. בין אמנות הכתיבה, הצילום, הבימוי – תופסת גם האופנה את מקומה. המדיום הקולנועי הוא ייחודי בפניה אל הצופה המצוי בתוך עולם האופנה, שכן עולם האופנה רלוונטי לכולנו בכל יום, לאלו מאיתנו שמתעניינים באופנה ולאלו שלא. הרי גם מי שבוחר להיות "מחוץ" לטרנד או לא לעסוק בו, עושה בכך בחירה אופנתית וחברתית. בסופו של דבר כולנו מתלבשים בכל בוקר, בין אם במודעות יתירה ובין אם לאו. סרטי אופנה אינם סרטי פרסומת; הם חושפים את הצופה לאלפי אפשרויות ובעיקר להבנה שהוא בוחר, גם אם נדמה לו שלא.

ז'אנר סרטי האופנה בישראל עדיין לא מפותח כמו בשאר העולם. בביצה המקומית, סצנה זו עודנה שמורה לצלמי ולמעצבי אופנה. השאיפה כיום היא להביא את הז'אנר למודעות ולחשוף אותו בפני סטודנטים ישראליים לקולנוע, זאת על מנת להעיר קולות ויוצרים נוספים שיעשירו ויעמיקו את העיסוק בז'אנר. לעיסוק בז‘אנר על ידי סטודנטים יש פוטנציאל ייחודי משום שהוא חופשי ונסיוני יותר, ומאפשר להתנסות ולשלב עוד ז'אנרים שונים בתוכו. הז'אנר עצמו חסר גבולות ומאפשר לייצר אימפקט חזק, גם בסרט קצר.

יום האופנה בפסטיבל, שיערך בימים 12-11 ביוני 2018, יכלול הקרנה של מקבץ ראשון מסוגו של סרטי אופנה ישראלים לצד מקבץ בינלאומי של סרטי אופנה זוכי פרסים מהעולם. בנוסף יוקרנו הסרטים Who Are You, Polly Maggoo? (וויליאם קליין, 1966), המציג סאטירה קומית על תעשיית האופנה הצרפתית וכן הסרט הישראלי איריס (דוד גרינברג, 1968), המוכר כאחד מסרטי האופנה החשובים שנעשו בארץ.

 

השאר תגובה

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.